Mammarollen

Mammarollen
Att vara mamma, hur är det och vad innebär det? ... säger som askungen... kan ju vara fruktansvärt med sömnbrist, grubblerier, jobbigt, stressigt, tidskrävande, tålamodskrävande, slag i ansiktet, vända ut och in på sig själv krävande men.... Åhhhhh …för det mesta faktiskt ...SÅÅ otroligt underbart härligt.
Från den dagen man får veta att man är gravid så går man på ett lyckorus. Jag stortrivdes med att vara gravid, (för det mesta i alla fall) och det var härligt att känna sparkar och en sån lycka att ha skapat ett nytt liv, en människa som ska komma att betyda ALLT för en här i livet. Att få amma och känna närhet och ömhet och få vara med om det där allra första leendet, att få känna en äkthet som inte går att beskriva när man får kramar och en liten hand i sin eller som Robin gjorde, pillade på örsnibbarna när han skulle sova. Mattis som trodde svanen skulle ta hans nya cykel och som var livrädd för myror när han precis lärt sig gå eller Linnéa som ständigt rymde och Robin som sakletare är minnen man har med sig. Att följa sina barn genom livets glädjen och prövningar är en gåva.
Man ger ofta mycket av sig själv och försöker alltid finnas till, lyssna, stötta, pusha och ställa upp och det går inte en dag utan att man tänker på sina barn och man är ständigt beredd att offra och släppa allt för att ge dom de allra bästa. Det skulle jag nog vilja säga att man också lyckas med i det allra flesta lägen men som människa är man väl aldrig riktigt nöjd, eller ialla fall inte jag.
Jag tänker alltid att, kanske jag kunde gjort lite, lite mer eller ännu bättre eller varför sa jag inte eller gjorde jag inte så istället.
Här lite citat om att vara mamma:
*En mors tålamod är som en tandkrämstub - Den tar aldrig riktigt slut
*En mor förstår det ett barn inte säger
*En mors hjärta är som en djup brunn, i brunnen finner du alltid förlåtelse.
*Att vara småbarnsmor är det hårdaste jag varit med om
*Det är våra fäder som lär oss vad vi ska bli; mödrarna lär oss vad vi är.
*Gud kan inte vara överallt, därför skapade han modern.
*En mor är den som fortfarande är där när alla andra har övergett dig.
*En mor är den person som ser att det bara finns fyra kakor till fem personer och utbrister med bestämdhet att hon aldrig har tyckt om kakor.
*Från och till är en mors styrka större än naturkrafternas

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

bloglovin