Tandvärk

Som vuxen har man 28st permanenta tänder och ev även 4 st visdomständer.
Jag som haft tandställning har dock dragit ut 4st så jag har bara haft 24st fram till förra veckan då jag efter 1 veckas tandvärk fick dra ut en baktand i underkäken.
Den såg helt intakt ut om man tittade och kände på den men på rtg syntes stora skuggor och när tandläkaren bestämde sig för att ta bort amalgamet och kika under så visade det sig att tanden var helt sprucken. Det började blöda och tanden gick inte att rädda. Jag hade 4-5 personer som ville titta på detta ovanliga fenomen.
Man fick såga itu tanden och dra ut den i små delar. 1,5 timme höll de på innan de gav upp och då fanns fortfarande en liten rotbit kvar som jag ska tillbaka och ta ut efter midsommar. Fortsättning följer. Har nu inte längre direkt ont men lite ovanligt att tugga på hö sida och ser inte framemot att behöva gå till tandläkaren igen.
Även Pepper väntar på remiss för att sövas så de kan kolla hans baktand som de troligen skulle behöva dra ut då det bildas piggar på hans tänder slldeles för fort och detta gör att han ej kan äta hö ordentligt,
Ja se tänder.
Hoppas man inte blir tandlös innan 50.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

bloglovin