London 2013 Juli

Nu hemma igen,ganska trött efter 5 dagar i London. Vädret har varit fantastiskt men tyvärr var det inte så fantastiskt med hotell utan AC så nätterna blev ganska påfrestande och därmed även sömnen. I natt sov vi inte alls. Vi hade små rum med små fönster och man hörde grannarna tydligt då deras fönster var bara ca 1m mittemot våra fönster och alla behövde ha sina fönster öppna pga värmen. Detta väder var faktiskt ovanligt för att vara London då det annars har regnat varje gång jag tidigare varit här.
Det vi lärt oss av detta är att vi framöver ska se till att boka ett dyrare hotell och kolla så att AC finns om det är sommartid om vi åker nånstans, det är inte värt att inte få sova ordentligt då det tar på krafterna och lusten att uppleva, utforska staden.
Nåja slut på klagandet nu, det har trots allt varit en mysig resa. Vi hade egentligen inga direkta planer förutom de 2 bokningar vi gjorde innan vi åkte och det var för att åka till Warner Bros studio för att se på the making of Harry Potter och sen att gå på musikalen Wicked. Syftet med resan till London var ju i första hand egentligen för att Linnea skulle kunna få chans att träffa sin värdsyster Caitlin som ju var i London på en 10 dagars skolresa.
Vi mötte upp Caitlin och hängde med på en del av deras sightseeingturer och Caitlin hängde med oss för att äta på Angus Steak house en kväll. Linnea och Caitlin bytte även lite presenter med varandra så en kväll  åkte vi till Caitlins hotell där även Robin fick presenter,Sour Patch godis och sin favoritläsk Mountain dew.Vi satt i hotellbaren och pratade och tog varsin öl,kaffe, drink.
Vi åkte en hel del tunnelbana och gick så klart runt en del och såg de traditionella sevärdheterna såsom Big Ben, London Eye,Millenium bridge,London Tower, The Shakespear globe, Buckingham palace, Oxford street, Piccadilly Cirkus,Harry Potters staion 9 3/4,Hyde Park mm
På fredag kväll 16.30-23 åkte vi buss till Warner Bros studio för en guidad tur där vi fick se olika rekvisita,filmer och annat kring hur de gjorde filmen Harry Potter. Vi fick även smaka Butter beer som var supersött. En riktigt rolig tur som passar bra både för barn och vuxna och man fick gå en hel del även själv och titta och läsa.Barnen kunde även få testa att spela in film medna de satt i Harry Potter bilen eller flög på quidditch kvasten.
På lördag åkte vi till Victoria station och Apollo Victoria teatern för att gå på musikalen Wicked som handlar om den gröna häxan, Elphaba från Trollkarlen från Oz. Man får veta hur det var när Glinda, den goda fen  och Elphaba träffades när de gick skola tillsammans, alltså utspelar sig handlingen innan Trollkarlen från Oz och man får se en helt annan bild av den onda häxan så man tycker nu nästan mer synd om henne än om den goda fen Glinda som ju egenligen var ganska bortskämd. Superbra sånginsatser och vi satt och rös av välbehag i ca 3 timmar som föreställningen höll på. Älskar verkligen musikaler och njuter varje gång av att höra duktiga sångerskor och skådisar agera.
Frukost köpte vi varje dag i en närliggande affär.
I morse gick vi upp klockan 03.30 för att åka taxi till flygplatsen då planet gick kl 6,30.
Igår var vi alla supertrötta så vi åkte till Piccadilly Cirkus och närliggande M&M store, köpte lite godis och sen ville Mattias till en skivaffär HMV. Vi övriga satte oss på en närliggande pub , Green Man för att släcka törst och för att kyla ned oss. De hade bra AC där så vi blev sittandes där i säkert 3 timmar och vi åt även middag där. Sen åkte vi till Green Park, gick och såg Buckingham Palace som för tillfället var omgiven av journalister som väntar på att prins William och Kate ska få sitt barn, hua vilken hysteri. Sen la vi oss i skuggan och läste fram till klockan halv 8. Superskönt.Vi ville undvika det varma hotellet in i det längsta.
Nu skönt att åter vara hemma och vi har påbörjat att titta igenom alla Harry Potter filmerna igen.